Вища кваліфікаційна комісія суддів України у складі:
головуючого – Козьякова С.Ю.,
членів Комісії: Бутенка В.І., Василенка А.В., Весельської Т.Ф., Гладія С.В., Заріцької А.О., Козлова А.Г., Лукаша Т.В., Луцюка П.С., Макарчука М.А., Мішина М.І., Прилипка С.М., Тітова Ю.Г., Устименко В.Є., Шилової Т.С., Щотки С.О.;
Громадська рада міжнародних експертів у складі:
Голови - Сера Ентоні Хупера,
членів Ради: Аурелійуса Гутаускаса, Флемінга Денкера, Теда Зажечни, Мір’яни Лазарової-Трайковської, Лорни Харріс,
розглянувши на спеціальному спільному засіданні питання про відповідність кандидата на посаду судді Вищого антикорупційного суду Постульги Василя Євгеновича критеріям, передбаченим частиною четвертою статті 8 Закону України «Про Вищий антикорупційний суд»,
встановили:
Рішенням Комісії від 02 серпня 2018 року № 186/зп-18 оголошено конкурс на зайняття 39 вакантних посад суддів Вищого антикорупційного суду, з яких 27 посад суддів до Вищого антикорупційного суду та 12 посад суддів до Апеляційної палати Вищого антикорупційного суду.
Постульга В.Є. 14 вересня 2018 року звернувся до Комісії із заявою про допуск до участі у конкурсі на зайняття вакантної посади судді Вищого антикорупційного суду та проведення стосовно нього кваліфікаційного оцінювання для підтвердження здатності здійснювати правосуддя у відповідному суді.
Комісією 18 жовтня 2018 року прийнято рішення № 112/зп-18, зокрема, про допуск Постульги В.Є. до проходження кваліфікаційного оцінювання для участі у конкурсі на зайняття вакантних посад суддів Вищого антикорупційного суду.
Відповідно до рішення Комісії від 27 грудня 2018 року № 325/зп-18 Постульга В.Є. є таким, що допущений до другого етапу кваліфікаційного оцінювання «Дослідження досьє та проведення співбесіди» в межах оголошеного 02 серпня 2018 року конкурсу до Вищого антикорупційного суду.
У відповідності до вимог частини першої статті 9 Закону України «Про Вищий антикорупційний суд» рішенням Комісії від 06 листопада 2018 року № 249/зп-18 призначено 6 членів Громадської ради міжнародних експертів (далі –ГРМЕ, Рада).
Відповідно до вимог статті 8 Закону України «Про Вищий антикорупційний суд» та підпункту 4.11.5 пункту 4.11 розділу IV Регламенту Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, затвердженого рішенням Комісії від 13 жовтня 2016 року № 81/зп-16 (далі - Регламент), ГРМЕ ініційовано розгляд питання відповідності кандидата на посаду судді Постульги В.Є. критеріям, визначеним частиною четвертою статті 8 Закону України «Про Вищий антикорупційний суд» на спеціальному спільному засіданні шляхом подання до Комісії відповідного повідомлення, яке містить, зокрема, інформаційну записку про кандидата.
В інформаційній записці ГРМЕ наведено обставини, які, на думку Ради, викликають обґрунтований сумнів щодо відповідності кандидата критеріям, передбаченим частиною четвертою статті 8 Закону України «Про Вищий антикорупційний суд», а саме протягом 2008-2009 років Постульга В.Є. набув у власність 12 земельних ділянок загальною площею 378 000 кв. м. у с. Грузьке Макарівського району Київської області (за 60 км від Києва). Макарівський районний суд Київської області ухвалив три судові рішення, за якими передав власність на ці земельні ділянки Постульзі В.Є.
Зазначені земельні ділянки використовувалися для ведення сільськогосподарської діяльності. Закон України «Про внесення змін до Земельного кодексу України» від 6 жовтня 2004 року забороняв продаж і купівлю земельних ділянок сільськогосподарського призначення, виділених в натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв). Постульга В.Є. позичив власникам цих 12 земельних ділянок загальну суму в розмірі 935 000 грн, зокрема суми від 65 000 грн до 120 000 грн на короткий проміжок часу (до року).
Стосовно наведених в інформаційній записці обставин кандидатом на посаду судді Постульгою В.Є. надано усні та письмові пояснення, з яких вбачається таке.
Предметом розгляду судових справ щодо передачі власності на ці земельні ділянки кандидату були відносини позики між Постульгою В.Є. та мешканцями с. Грузьке Макарівського району Київської області, які виникли в різні періоди 2007 року. Постульга В.Є. зазначив, що враховуючи той факт, що люди не змогли виконати свої зобов’язання щодо повернення грошових коштів, вони не заперечували проти звернення стягнення на належні їм на праві власності земельні ділянки.
Постульга В.Є. також додав, що за перехід права власності на ці земельні ділянки він не сплачував нічого, але йому не було повернено грошові кошти, які він позичив громадянам.
Стосовно джерела походження коштів, які Постульга В.Є. позичав (на загальну суму в розмірі 935 000 грн) власникам цих земельних ділянок, кандидат письмово відповів, що це були власні заощаджені кошти, а також кошти, позичені Постульгою В.Є. у своїх батьків.
Рада звернула увагу на те, що Національне антикорупційне бюро України повідомило про дохід Постульги В.Є. за 1998-2006 роки, що становить 192 816 грн, а дохід його батьків за 1998-2006 роки – 237 500 грн. Як вбачається з аналізу доходів кандидата та його батьків за 1998-2006 роки, сукупно ці доходи становили 430 316 грн, що значно менше, ніж позичені кошти в розмірі 935 000 грн, навіть якщо вони були заощаджені, що є неможливим.
За таких обставин існує обґрунтований сумнів, що вказані позики дійсно були позиками, а дії Постульги В.Є. не можна вважати такими, що ґрунтуються на приписах діючого законодавства.
Згідно з підпунктом "б" пункту 15 "Перехідних положень" Земельного кодексу України до набрання чинності законами про державний земельний кадастр та про ринок земель не допускається купівля-продаж або іншим способом відчуження земельних ділянок і зміна цільового призначення (використання) земельних ділянок, які перебувають у власності громадян та юридичних осіб для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, земельних ділянок, виділених в натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв) для ведення особистого селянського господарства, а також земельних часток (паїв), крім передачі їх у спадщину, обміну земельної ділянки на іншу земельну ділянку відповідно до закону та вилучення (викупу) земельних ділянок для суспільних потреб.
З урахуванням того, що площі земельних ділянок перевищували граничні площі безоплатної приватизації для такого цільового призначення, встановлені статтею 121 Земельного кодексу України, є обґрунтовані підставі припускати, що ці земельні ділянки були сформовані шляхом паювання земель сільськогосподарського призначення, які перебували у колективній власності відповідного сільськогосподарського підприємства. Оскільки власникам таких земельних ділянок заборонено їх відчужувати, то вони не могли бути як предметом застави за договорами позики, так і не могли бути відчужені у зв’язку з невиконанням стороною зобов’язання за договорами позики. Отже, на ці земельні ділянки не могло бути звернено стягнення, яке по своїй суті є відчуженням.
Згідно з частиною 1 статті 139 Земельного кодексу України (в редакції, яка діяла на момент відчуження цих земельних ділянок) у разі звернення стягнення на земельну ділянку, що перебуває у власності громадянина чи юридичної особи, земельна ділянка підлягає продажу на земельних торгах, що проводяться у формі аукціону.
Окрім того, пояснення Постульги В.Є. щодо джерела походження коштів для позики не підтверджуються даними про його дохід та дохід його батьків.
За результатами спеціального засідання, заслухавши доповідача - члена Ради, кандидата на посаду судді, дослідивши інформаційну записку про кандидата, надані ним усні та письмові пояснення, інші обставини, обговорені під час засідання, у членів Комісії та Ради лишився обґрунтований сумнів щодо відповідності Постульги В.Є. критеріям, передбаченим частиною четвертою статті 8 Закону України «Про Вищий антикорупційний суд».
Ураховуючи викладене, відповідно до вимог підпункту 4.11.10 пункту 4.11 розділу IV Регламенту на голосування членів Комісії та Ради винесено питання щодо того: «Чи відповідає кандидат критеріям, передбаченим частиною четвертою статті 8 Закону України «Про Вищий антикорупційний суд»?».
За результатами голосування членів Комісії та ГРМЕ рішення щодо відповідності кандидата на посаду судді Вищого антикорупційного суду Постульги В.Є. критеріям, визначеним статтею 8 Закону України «Про Вищий антикорупційний суд», не набрало установленої цією статтею кількості голосів. У зв’язку з цим кандидат має бути визнаний таким, що припинив участь в оголошеному Комісією 02 серпня 2018 року конкурсі на посаду судді Вищого антикорупційного суду.
Керуючись статтями 8, 9 Закону України «Про Вищий антикорупційний суд», статтями 81, 93, 101 Закону України «Про судоустрій і статус суддів», Регламентом, Комісія та Рада
вирішили:
Рішення про те, що кандидат на посаду судді Вищого антикорупційного суду Постульга Василь Євгенович відповідає критеріям, визначеним статтею 8 Закону України «Про Вищий антикорупційний суд», не набрало установленої цією статтею кількості голосів.
Визнати кандидата на посаду судді Вищого антикорупційного суду Постульгу Василя Євгеновича таким, що припинив участь в оголошеному Комісією 02 серпня 2018 року конкурсі на посаду судді Вищого антикорупційного суду.
Головуючий Голова
С.Ю. Козьяков Сер Е. Хупер
Члени Комісії: Члени Ради:
В.І. Бутенко А. Гутаускас
А.В. Василенко Ф. Денкер
Т.Ф. Весельська Т. Зажечни
С.В. Гладій М. Лазарова-Трайковська
А.О. Заріцька Л. Харріс
А.Г. Козлов
Т.В. Лукаш
П.С. Луцюк
М.А. Макарчук
М.І. Мішин
С.М. Прилипко
Ю.Г. Тітов
В.Є. Устименко
Т.С. Шилова
С.О. Щотка