X

Про проведення співбесіди з переможцем конкурсу на зайняття вакантних посад суддів місцевих судів, оголошеного рішенням Комісії від 14.09.2023 № 95/зп-23, Лопохою Оксаною Сергіївною

Вища кваліфікаційна комісія суддів України
Рішення
26.03.2024
374/дс-24
Про проведення співбесіди з переможцем конкурсу на зайняття вакантних посад суддів місцевих судів, оголошеного рішенням Комісії від 14.09.2023 № 95/зп-23, Лопохою Оксаною Сергіївною

Вища кваліфікаційна комісія суддів України у складі колегії:

головуючого – Надії КОБЕЦЬКОЇ (доповідач),

членів Комісії: Ярослава ДУХА, Галини ШЕВЧУК,

провівши співбесіду з переможцем конкурсу на зайняття вакантних посад суддів місцевих судів, оголошеного рішенням Комісії від 14 вересня 2023 року № 95/зп-23, Лопохою Оксаною Сергіївною,

встановила:

Лопоха Оксана Сергіївна ____ року народження, громадянка України, відповідно до державного сертифіката володіє державною мовою на рівні вільного володіння першого ступеня.

Освіта вища, у 2002 році закінчила Національну юридичну академію імені Ярослава Мудрого. Спеціальність правознавство.

Стаж професійної діяльності у сфері права становить понад 21 рік.

Рішенням Вищої кваліфікаційної комісії суддів України від 03 квітня 2017 року № 28/зп-17 оголошено добір кандидатів на посаду судді місцевого суду з урахуванням 600 прогнозованих вакантних посад суддів місцевого суду.

До Комісії 15 травня 2017 року звернулася Лопоха О.С. із заявою про допуск до участі в доборі кандидатів на посаду судді місцевого суду як особа, яка не має стажу роботи на посаді помічника судді більше трьох років.

Рішенням Комісії від 20 вересня 2017 року № 12/дс-17 кандидатів на посаду судді місцевого суду допущено до участі в доборі та складенні відбіркового іспиту як осіб, які не мають трирічного стажу роботи на посаді помічника судді, зокрема Лопоху О.С.

Рішенням Комісії від 07 червня 2018 року № 257/дс-18 Лопоху О.С. визнано такою, що за результатами спеціальної перевірки відповідає установленим Законом України «Про судоустрій і статус суддів» (далі – Закон) вимогам до кандидата на посаду судді.

Рішенням Комісії від 01 серпня 2023 року № 45/зп-23 продовжено термін дії результатів кваліфікаційного іспиту кандидатів на посаду судді місцевого загального, адміністративного, господарського судів, визначено рейтинг кандидатів на посаду судді місцевого загального суду та затверджено резерв кандидатів на заміщення вакантних посад суддів.

Рішенням Вищої кваліфікаційної комісії суддів України від 14 вересня 2023 року № 95/зп-23 оголошено конкурс на зайняття 560 вакантних посад суддів у місцевих судах для кандидатів на посаду судді, зарахованих до резервів на заміщення вакантних посад суддів місцевих судів. Встановлено загальний порядок та строки подання кандидатами заяв та документів для участі в конкурсі, затверджено Умови проведення конкурсу на зайняття 560 вакантних посад суддів у місцевих судах для кандидатів на посаду судді, зарахованих до резервів на заміщення вакантних посад суддів місцевих судів, та визначено, що питання допуску до участі в конкурсі вирішується Вищою кваліфікаційною комісією суддів України у складі колегій.

До Комісії 12 жовтня 2023 року звернулася Лопоха О.С. із заявою щодо допуску до участі в оголошеному конкурсі як особа, яка відповідає вимогам статті 69 Закону, перебуває в резерві на заміщення вакантних посад суддів та не займає суддівської посади.

Відповідно до автоматизованого розподілу справ заяву Лопохи О.С. передано на розгляд члену Комісії Кобецькій Н.Р.

Рішенням Комісії від 01 грудня 2023 року № 17/дс-23 Лопоху О.С. допущено до участі в оголошеному рішенням Комісії від 14 вересня 2023 року № 95/зп-23 конкурсі на зайняття 560 вакантних посад суддів у місцевих судах для кандидатів на посаду судді, зарахованих до резервів на заміщення вакантних посад суддів місцевих судів.

Рішенням Комісії від 19 грудня 2023 року № 177/зп-23 затверджено та оприлюднено на офіційному вебсайті Комісії рейтинг учасників конкурсу на посади суддів місцевих загальних судів у межах конкурсу, оголошеного рішенням Комісії від 14 вересня 2023 року № 95/зп-23. Зокрема, визначено рейтинг кандидатів на посаду судді Володимир-Волинського міського суду Волинської області, у якому Лопоха О.С. займає переможну позицію.

Згідно з пунктом 58 розділу XII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону Вища кваліфікаційна комісія суддів України завершує конкурс на зайняття вакантних посад суддів місцевих судів, оголошений рішенням Комісії від 14 вересня 2023 року № 95/зп-23, за правилами, які діють після набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» та деяких законодавчих актів України щодо удосконалення процедур суддівської кар’єри» від 09 грудня 2023 року № 3511-IX.

Частинами першою та другою статті 79-5 Закону передбачено, що після визначення переможця конкурсу Вища кваліфікаційна комісія суддів України на своєму засіданні проводить з ним співбесіду. За результатами співбесіди Вища кваліфікаційна комісія суддів України ухвалює рішення про рекомендацію або про відмову в наданні рекомендації про призначення кандидата на посаду судді.

Проведення співбесіди з Лопохою О.С. включено до переліку питань засідання колегії Комісії 30 січня 2024 року. У зв’язку з необхідністю проведення додаткової перевірки інформації щодо кандидата засідання було відкладено. Співбесіду з кандидатом проведено 26 березня 2024 року.

Визначені законом етапи добору, конкурсу та призначення на посаду судді покликані встановити відповідність кандидата передбаченим Конституцією України та Законом вимогам, зокрема критерію доброчесності. Комісія має перевірити наявність інших обставин, які можуть негативно вплинути на суспільну довіру до судової влади у зв’язку із призначенням кандидата на посаду судді.

Відповідно до частини третьої статті 127 Конституції України на посаду судді може бути призначений громадянин України, не молодший тридцяти та не старший шістдесяти п’яти років, який має вищу юридичну освіту і стаж професійної діяльності у сфері права щонайменше п’ять років, є компетентним, доброчесним та володіє державною мовою. Аналогічні вимоги до кандидатів на посаду судді висуваються і в частині першій статті 69 Закону.

Під час співбесід з кандидатом та дослідження її досьє Комісією встановлено належність Лопохи О.С. до громадянства України, перевірено дотримання вікового та професійного цензу, а також надано оцінку документу про підтвердження рівня володіння державною мовою відповідно до визначеного стандарту.

Частиною дев’ятою статті 69 Закону встановлено, що кандидат на посаду судді відповідає критерію доброчесності, якщо відсутні обґрунтовані сумніви у його незалежності, чесності, неупередженості, непідкупності, сумлінності, у дотриманні ним етичних норм, у його бездоганній поведінці у професійній діяльності та особистому житті, а також щодо законності джерел походження його майна, відповідності рівня життя кандидата на посаду судді або членів його сім’ї задекларованим доходам, відповідності способу життя кандидата на посаду судді його попередньому статусу.

«Критерій доброчесності є надзвичайно важливим з огляду на те, яку роль відіграє судова влада у становленні правової держави. Саме доброчесність є ключовою категорією у формуванні морально-етичного образу суддів, запорукою формування довіри народу до суддів та судової влади загалом.

Доброчесність – це необхідна морально-етична складова діяльності судді, яка, серед іншого, визначає межу і спосіб його поведінки, що ґрунтується на принципах об’єктивного ставлення до сторін у справах та чесності у способі власного життя, виконанні своїх обов’язків та здійсненні правосуддя.

За визначенням терміну, який подано в Сучасному словнику з етики, доброчесністю є позитивна моральна якість, зумовлена свідомістю і волею людини, яка є узагальненою стійкою характеристикою людини, її способу життя, вчинків; якість, що характеризує готовність і здатність особистості свідомо і неухильно орієнтуватись у своїй діяльності та поведінці на принципи добра і справедливості.

Авторитет та довіра до судової влади формуються залежно від персонального складу судів, від осіб, які обіймають посади суддів та формують суддівський корпус. Саме тому важливо, щоб кандидат на посаду судді, як і суддя, не допускав будь-якої неналежної (недоброчесної, неетичної) поведінки як у професійній діяльності, так і в особистому житті, яка може поставити під сумнів відповідність кандидата критерію доброчесності, що негативно вплине на суспільну довіру до судової влади у зв’язку з таким призначенням» (пункт 23 постанови Великої Палати Верховного Суду від 10 листопада 2022 року, ухваленої у справі № 9901/355/21).

Одна з найважливіших вимог моральності є чесність, яка передбачає справедливість, правдивість, принциповість, вірність взятим зобов’язанням, щирість перед іншими і перед самим собою щодо тих мотивів, якими людина керується в житті. Чесність характеризує людину як відверту, старанну, сумлінну, таку, що ретельно виконує свої службові обов’язки.

Саме такі якості імпонують судді, оскільки поведінка судді формує суспільне уявлення про справедливий суд і довіру до судової влади. Роль, яка покладається на суддю в суспільстві, зобов’язує його до доброчесної поведінки не лише в судовому процесі, а й у повсякденному житті.

Згідно з Бангалорськими принципами поведінки судді від 19 травня 2006 року, схваленими Резолюцією ради ООН від 27 липня 2006 року № 2006/23, чесність та непідкупність є необхідними умовами для належного виконання суддею своїх обов’язків. Суддя має демонструвати поведінку, бездоганну навіть з точки зору стороннього спостерігача.

Кандидат на посаду судді претендує на одержання повноважень посадової особи, уповноваженої на виконання функцій держави, здійснення правосуддя, тому при вирішенні питання про рекомендування його на посаду судді необхідно враховувати всі обставини, які перешкоджають обіймати таку посаду, в тому числі й ті, що негативно характеризують кандидата. Таким чином, відповідність кандидата на посаду судді розглядається через призму відповідності судді критеріям доброчесності та професійної етики.

У контексті аналізу відповідності кандидата критерію доброчесності під час співбесіди з Лопохою О.С. та дослідження її досьє Комісією встановлено таке.

Під час аналізу декларації кандидата на посаду особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування (далі – Декларація), за 2022 рік встановлено, що в Лопохи О.С. та членів її сім’ї на праві власності перебували:

  • житловий будинок загальною площею 150,5 м2, розташований у селі Любохини Ковельському районі Волинській області, дата набуття права власності – 21 листопада 2018 року, вартість на дату набуття права – «не відомо», власність Лопохи О.С.;
  • земельна ділянка загальною площею 833 м2, розташована у селі Любохини Ковельському районі Волинській області, дата набуття права власності – 30 січня 2009 року, вартість на дату набуття права – «не відомо», власність Лопохи О.С.;
  • земельна ділянка загальною площею 2 000 м2, розташована у селі Забороль Луцькому районі Волинській області, дата набуття права власності – 15 квітня 2010 року, вартість на дату набуття права – 20 000 гривень, власність Лопохи О.С.;
  • земельна ділянка загальною площею 2 000 м2, розташована у селі Забороль Луцькому районі Волинській області, дата набуття права – 27 листопада 2003 року, вартість – «не відомо», власність чоловіка ОСОБА_1;
  • житловий будинок загальною площею 380,6 м2, розташований у селі Забороль Луцькому районі Волинській області, дата набуття права власності – 16 квітня 2007 року, вартість на дату набуття права – 1 063 309 гривень, власність чоловіка ОСОБА_1;
  • земельна ділянка загальною площею 2 400 м2, розташована у селі Зміїнець Луцькому районі Волинській області, дата набуття права власності – 20 січня 2005 року, вартість на дату набуття права – «не відомо», власність Лопохи О.С.;
  • земельна ділянка загальною площею 2 500 м2, розташована у селі Мала Яблунька Камінь-Каширському районі Волинській області, дата набуття права власності – 04 серпня 2009 року, вартість на дату набуття права – 3 878 гривень, власність чоловіка ОСОБА_1;
  • земельна ділянка загальною площею 4 549 м2, розташована у селі Мала Яблунька Камінь-Каширському районі Волинській області, дата набуття права власності – 04 серпня 2009 року, вартість на дату набуття права – 1 828 гривень, власність чоловіка ОСОБА_1;
  • житловий будинок загальною площею 48,3 м2, розташований у селі Мала Яблунька Камінь-Каширському районі Волинській області, дата набуття права власності – 05 червня 2009 року, вартість на дату набуття права – 50 593 гривень, власність чоловіка ОСОБА_1;
  • автомобіль марки «AUDI A6» 2015 року випуску, дата набуття права користування – 06 лютого 2019 року, вартість на дату набуття права – «не відомо», право користування – безоплатне користування Лопохи О.С.;
  • причіп марки «KHOTT 91-H-4618» 2013 року випуску, дата набуття права власності – 04 вересня 2013 року, вартість на дату набуття права – «не відомо», власність чоловіка ОСОБА_1;
  • причіп марки «ПРАГМАТЕК VO-2512» 2019 року випуску, дата набуття права власності – 25 червня 2019 року, вартість на дату набуття права – «не відомо», власність чоловіка ОСОБА_1.

Крім того, згідно з Декларацією за 2022 рік у Лопохи О.С. наявний об’єкт незавершеного будівництва – житловий будинок загальною площею 235,26 м2, розташований у селі Забороль Луцькому районі Волинській області, дата набуття права власності – 11 квітня 2013 року.

Відповідно до Декларації за 2017 рік у Лопохи О.С. на праві власності перебувало указане вище майно, а також майно, яке в подальшому вибуло з її права користування, а саме:

  • автомобіль марки «TOYOTA LAND CRUISER» 2008 року випуску, власник – третя особа, дата набуття права власності – 17 грудня 2010 року, вартість на дату набуття права – «не відомо», право користування – право керування Лопохи О.С.;
  • автомобіль марки «AUDI A6» 2008 року випуску, дата набуття права користування – 28 жовтня 2008 року, вартість на дату набуття права – «не відомо», право користування – право керування чоловіка ОСОБА_1, власник мати Лопохи О.С. – ОСОБА_2.

Також у розділі 4 вказаної декларації «Об’єкти незавершеного будівництва» вказано житловий будинок загальною площею 150,5 м2, розташований у селі Любохини Ковельському районі Волинській області, прийнятий в експлуатацію 21 листопада 2018 року.

У Декларації за 2020 рік вказано 26 земельних ділянок, які на праві спільної власності належать чоловіку Лопохи О.С. – ОСОБА_1 та третій особі, а саме:

1) земельна ділянка у селі Рованці Луцького району Волинської області загальною площею 360 м2, яка є спільною власністю, власність ОСОБА_1 50%;

2) земельна ділянка у селі Рованці Луцького району Волинської області загальною площею 205 м2, яка є спільною власністю, власність ОСОБА_1 50%;

3) земельна ділянка у селі Рованці Луцького району Волинської області загальною площею 123 м2, яка є спільною власністю, власність ОСОБА_1 50%;

4) земельна ділянка у селі Рованці Луцького району Волинської області загальною площею 123 м2, яка є спільною власністю, власність ОСОБА_1 50%;

5) земельна ділянка у селі Рованці Луцького району Волинської області загальною площею 123 м2, яка є спільною власністю, власність ОСОБА_1 50%;

6) земельна ділянка у селі Рованці Луцького району Волинської області загальною площею 123 м2, яка є спільною власністю, власність ОСОБА_1 50%;

7) земельна ділянка у селі Рованці Луцького району Волинської області загальною площею 123 м2, яка є спільною власністю, власність ОСОБА_1 50%;

8) земельна ділянка у селі Рованці Луцького району Волинської області загальною площею 123 м2, яка є спільною власністю, власність ОСОБА_1 50%;

9) земельна ділянка у селі Рованці Луцького району Волинської області загальною площею 123 м2, яка є спільною власністю, власність ОСОБА_1 50%;

10) земельна ділянка у селі Рованці Луцького району Волинської області загальною площею 123 м2, яка є спільною власністю, власність ОСОБА_1 50%;

 11) земельна ділянка у селі Рованці Луцького району Волинської області загальною площею 123 м2, яка є спільною власністю, власність ОСОБА_1 50%;

12) земельна ділянка у селі Рованці Луцького району Волинської області загальною площею 123 м2, яка є спільною власністю, власність ОСОБА_1 50%;

13) земельна ділянка у селі Рованці Луцького району Волинської області загальною площею 205 м2, яка є спільною власністю, власність ОСОБА_1 50%;

14) земельна ділянка у селі Рованці Луцького району Волинської області загальною площею 120 м2, яка є спільною власністю, власність ОСОБА_1 50%;

15) земельна ділянка у селі Рованці Луцького району Волинської області загальною площею 235 м2, яка є спільною власністю, власність ОСОБА_1 50%;

16) земельна ділянка у селі Рованці Луцького району Волинської області загальною площею 141 м2, яка є спільною власністю, власність ОСОБА_1 50%;

17) земельна ділянка у селі Рованці Луцького району Волинської області загальною площею 140 м2, яка є спільною власністю, власність ОСОБА_1 50%;

18) земельна ділянка у селі. Рованці Луцького району Волинської області загальною площею 140 м2, яка є спільною власністю, власність ОСОБА_1 50%;

19) земельна ділянка у селі Рованці Луцького району Волинської області загальною площею 142 м2, яка є спільною власністю, власність ОСОБА_1 50%;

 20) земельна ділянка у селі Рованці Луцького району Волинської області загальною площею 141 м2, яка є спільною власністю, власність ОСОБА_1 50%;

21) земельна ділянка у селі Рованці Луцького району Волинської області загальною площею 142 м2, яка є спільною власністю, власність ОСОБА_1 50%;

22) земельна ділянка у селі Рованці Луцького району Волинської області загальною площею 141 м2, яка є спільною власністю, власність ОСОБА_1 50%;

23) земельна ділянка у селі Рованці Луцького району Волинської області загальною площею 141 м2, яка є спільною власністю, власність ОСОБА_1 50%;

24) земельна ділянка у селі Рованці Луцького району Волинської області загальною площею 141 м2, яка є спільною власністю, власність ОСОБА_1 50%;

25) земельна ділянка у селі Рованці Луцького району Волинської області загальною площею 142 м2, яка є спільною власністю, власність ОСОБА_1 50%;

26) земельна ділянка у селі Рованці Луцького району Волинської області загальною площею 235 м2, яка є спільною власністю, власність ОСОБА_1 50%.

У Декларації за 2021 рік зазначені земельні ділянки відсутні.

Крім того, Комісією встановлено, що в Декларації за 2018 рік указані такі автомобілі:

  •  автомобіль марки «TOYOTA LAND CRUISER» 2008 року випуску, який належить чоловіку – ОСОБА_1, дата набуття права власності – 26 липня 2018 року, вартість на дату набуття права – 55 000 гривень;
  • автомобіль марки «VOLKSWAGEN MULTIVAN» 2012 року випуску, право користування на підставі довіреності – ОСОБА_1, дата набуття права користування – 24 червня 2016 року;
  • автомобіль марки «AUDI A6» 2015 року випуску, право користування – оренда ОСОБА_1, власник – ПП «Пересувна механізована колона № 19», дата набуття права користування – 06 лютого 2019 року, вартість на дату набуття права – «не відомо»;

 

У Декларації за 2019 рік ці транспортні засоби не відображено.

Під час співбесіди 26 березня 2024 року щодо підстав набуття права власності чи користування названими об’єктами Лопоха О.С пояснила таке.

Земельну ділянку загальною площею 2 000 м2 у селі Забороль Луцького району Волинської області її чоловік отримав у 2003 році в межах норм безоплатної приватизації відповідно до Земельного кодексу України. На ній збудований житловий будинок загальною площею 380,6 м2.

Земельну ділянку загальною площею 2 000 м2 у селі Забороль Луцького району Волинської області набуто кандидатом у власність за договором купівлі-продажу у 2010 році за 20 000 гривень за спільні кошти її та чоловіка.

Земельну ділянку загальною площею 2 400 м2 у селі Зміїнець Луцького району Волинської області набуто кандидатом у власність в межах норм безоплатної приватизації відповідно до Земельного кодексу України у 2005 році. Цільове призначення земельної ділянки – для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд. Земельна ділянка не використовується, туди підведені тільки комунікації.

Земельні ділянки у селі Мала Яблунька Камінь-Каширського району Волинської області, загальною площею 2 500 м2 та 4 549 м2 придбані її чоловіком на підставі договорів дарування від 04 серпня 2009 року в діда за материною лінією. Житловий будинок за вказаною адресою загальною площею 48,3 м2 її чоловік придбав у цієї ж особи на підставі договору купівлі-продажу у 2009 році за 2 000 гривень.

Комісія бере до уваги пояснення кандидата, які підтверджені наданими копіями документів, а саме: державного акта на право власності на земельну ділянку площею 2 500 м2 у селі Мала Яблунька Маневицького району (нині Камінь-Каширський район) Волинської області, від 04 серпня 2009 року; державного акта на право власності на земельну ділянку площею 4 549 м2 у селі Мала Яблунька Маневицького району (нині Камінь-Каширський район) Волинської області, від 04 серпня 2009 року; державного акта на право власності на земельну ділянку площею 2 000 м2 у селі Забороль Луцького району Волинської області, від 15 квітня 2010 року; державного акта на право власності на земельну ділянку площею 2 400 м2 у селі Зміїнець Луцького району Волинської області, від 20 січня 2005 року; державного акта на право власності на земельну ділянку площею 2 000 м2 у селі Забороль Луцького району Волинської області, від 27 листопада 2003 року; договору купівлі-продажу житлового будинку площею 48,3 м2 у селі Мала Яблунька Камінь-Каширського району Волинської області, від 05 червня 2009 року.

Стосовно об’єкта незавершеного будівництва, а саме житлового будинку загальною площею 235,26 м2, у селі Забороль Луцького району Волинської області, Лопоха О.С. пояснила, що на разі там зведена коробка, накритий дах і поставлені вікна.

Стосовно транспортних засобів Лопоха О.С. вказала, що нині в користуванні її сім’ї перебуває один автомобіль марки «AUDI A6» 2015 року випуску, який чоловік орендує в ПП «Пересувна механізована колона № 19» з 06 лютого 2019 року. Вартість оренди кандидату не відома, але вона впевнена, що сума не перевищує 50 прожиткових мінімумів для працездатних осіб, що пояснює відсутність інформації про відповідне фінансове зобов’язання в Деклараціях за 2020, 2021, 2022 роки.

Крім того, на праві власності її чоловіку належать причепи: «KHOTT 91-H-4618» 2013 року випуску, та «ПРАГМАТЕК VO-2512» 2019 року випуску, які придбані ним за власні кошти. Вартість цих причепів їй не відома, оскільки документи про їх придбання не збереглися, а, зі слів чоловіка, їх вартість він не пам’ятає.

Також періодично її чоловік бере у свого товариша в користування автомобіль марки «VOLKSWAGEN MULTIVAN» 2012 року випуску.

Стосовно придбання чоловіком у 2018 році автомобіля марки «TOYOTA LAND CRUISER» 2008 року випуску, то Лопоха О.С. пояснила, що умови укладення правочину їй не відомі, вона лише знає, що вказаний автомобіль чоловік придбав за 55 000 гривень. Його вартість обумовлена технічним станом. Чоловік витратив близько 70 000 гривень на ремонт автомобіля, а у 2019 році продав його за 207 000 гривень. На запитання Комісії, чому ці кошти не відображено в Декларації за 2019 рік в розділі 11 «Доходи, у тому числі подарунки», кандидат пояснила, що вказала цю суму в розділі 12 «Грошові активи» в доларах США, оскільки чоловік перевів кошти, отримані від продажу автомобіля, у долари США.

За словами Лопохи О.С., автомобіль марки «AUDI A6» 2008 року випуску був придбаний її матір’ю у 2008 році за кредитні кошти. Автомобілем користувався її чоловік і чоловік сестри.

За вимогою чинного законодавства відповідність кандидата на посаду судді критерію доброчесності оцінюється (встановлюється), з поміж іншого, за такими показниками як законність джерел походження його майна, відповідність витрат і майна кандидата та членів його сім’ї, задекларованим доходам.

Показники доброчесності та професійної етики кандидата оцінюються за результатами співбесіди та дослідження інформації, яка міститься в досьє, зокрема: інформації, наданої центральним органом виконавчої влади зі спеціальним статусом, який забезпечує формування та реалізує державну антикорупційну політику, органом державного фінансового контролю в Україні, іншими органами державної влади; декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування; іншої інформації.

Аналіз наявної інформації та пояснень кандидата дає підстави виокремити низку обставин, які, на думку Комісії, породжують обґрунтований сумнів щодо відповідності Лопохи О.С. критерію доброчесності, а саме відповідності витрат і майна кандидата та членів його сім’ї, задекларованим доходам.

Йдеться насамперед про житловий будинок у селі Забороль Луцького району Волинської області, вартість якого відповідно до Декларації кандидата становить на дату набуття 1 063 309 гривень.

З пояснень Лопохи О.С. випливає, що об’єкт побудовано на земельній ділянці, яку надано її чоловіку у 2003 році в межах норм безоплатної приватизації відповідно до Земельного кодексу України. Будівництво розпочато у 2003 році і здійснювалося господарським способом. Частину матеріалів придбано чоловіком до одруження. Також їм допомагали батьки. Крім того, у 2005 році мати чоловіка продала недобудований будинок і земельну ділянку, на якій він розташовувався, за 173 908 гривень та 45 819 гривень відповідно (на підтвердження цього факту кандидат надала копію рішення Маневицького районного суду Волинської області від 03 лютого 2006 року). Ці гроші передані сім’ї Лопохи О.С. Вказана у Декларації вартість будинку – 1 063 309 гривень, не оціночна, а інвентаризаційна і включає вартість робіт на його спорудження, які, за словами Лопохи О.С., надавалися її родичами, які мали відповідні професійні навики, безкоштовно.

Комісія критично ставиться до пояснень кандидата. Згідно з Декларацією кандидата право власності на будинок загальною площею 380,6 м2 у селі Забороль Луцького району Волинської області, її чоловік набув 16 серпня 2007 року. Земельна ділянка, на якій зведено вказаний будинок, набута у власність 27 листопада 2003 року, тобто будинок будувався менше чотирьох років. Згідно з витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності загальна площа будинку становить 380,6 м2, житлова площа 117 м2, опис: житловий будинок підвал, прибудова, тераси, ганок, мансарда, сходи. Складова частина об’єкта нерухомого майна: огорожа, ворота, гараж-літня кухня-баня, прибудова.

За інформацією, наданою НАЗК, за період 1998–2007 років сума виплаченого доходу чоловіка кандидата становила 147 847 гривень; кандидата – 14 433 гривні; її матері – 37 765 гривень, батька – 36 802 гривні. Відомості про доходи свекра кандидата за цей період, за даними НАЗК, відсутні. Дохід свекрухи кандидата, за даними НАЗК, у період з 1998 до 2002 року становив 7 642 гривні.

Отже, сумарний дохід всіх членів родини значно нижчий від вказаної в Декларації вартості зведеного будинку. Не покривають різницю вартості надані свекрухою кандидата кошти від продажу у 2005 році недобудованого будинку і земельної ділянки у сумі 219 727 гривень. Крім того, Лопохою О.С. не наведено жодних доказів, що вказані кошти були дійсно витрачені на придбання будівельних матеріалів для спорудження цього будинку.

Викликають обґрунтовані сумніви в Комісії і підстави набуття Лопохою О.С. земельної ділянки загальною площею 833 м2, у селі Любохини Ковельського району Волинської області.

Згідно з наданих Лопохою О.С. пояснень вказану земельну ділянку вона набула у власність 30 січня 2009 року за договором дарування. Сторонами в договорі були кандидат, дві її знайомі (обдаровані) та родич однієї з цих знайомих (дарувальник). Об’єктом договору була одна земельна ділянка, яку в подальшому було поділено на три. На уточнююче питання члена Комісії Лопоха О.С. пояснила, що дарувальника вона не знала, пошуками земельної ділянки займалися інші дві особи, саме вони знайшли особу, яка подарувала земельну ділянку. Чому Лопоха О.С. отримала такий подарунок від незнайомої особи з’ясувати не вдалося. Також слід відзначити, що Лопоха О.С. з 2002 року по теперішній час працює в органах прокуратури, а чоловік кандидата ОСОБА_1 також працював на різних посадах в органах прокуратури з 2004 по 2016 роки.

З огляду на викладене Комісія вважає, що Лопоха О.С. не змогла надати переконливих пояснень щодо підстав набуття земельної ділянки у селі Любохини Ковельського району Волинської області, у вказаний нею спосіб.

Викликає сумнів джерело походження коштів, витрачених на будівництво будинку на вказаній вище земельній ділянці загальною площею 150,5 м2. У Декларації Лопохи О.С. в розділі 3 «Об’єкти нерухомості» вказано вартість «не відомо».

Стосовно наведеного Лопоха О.С. пояснила, що це дачний будинок, у якому сім’я проживає здебільшого влітку; він будувався понад шість років за кошти її сім’ї та близьких осіб. Оцінка будинку не проводилася. Згідно з витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності загальна площа будинку становить 150,5 м2, житлова площа 90,4 м2, матеріали стін – брус дерев’яний, опис об’єкта – веранда, баня, навіс, огорожа, колодязь.

Однак Комісія враховує, що фактично з 2003 року до 2018 року Лопоха О.С. та її чоловік будували три будинки, два з яких ввели в експлуатацію. Водночас сумарний дохід сім’ї Лопохи О.С., за інформацією, наданою НАЗК, у період з 2008 року (після завершення будівництва будинку в селі Забороль Луцького району Волинської області) до 2018 року, тобто за 10 років, становив 2 082 052 гривень. Лопоха О.С. не навела навіть приблизної суми, яку її сім’я витратила на будівництво будинку та в якому розмірі була сума допомоги, що надійшла від її родичів. Також близькими родичами Лопохи О.С. у цей період у власність набуто майно: об’єкти нерухомості, автомобілі.

Стосовно придбаних чоловіком Лопохи О.С. у 2020 році 26 земельних ділянок у селі Рованці Луцького району Волинської області Лопоха О.С. пояснила, що у листопаді 2020 року її чоловік спільно з іншою особою придбали дві земельні ділянки з цільовим призначенням – для господарської і житлової забудови, а саме: земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_1 загальною площею 0,2000 га та земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_2 загальною площею 0,2000 га. Було проведено експертну грошову оцінку цих ділянок, встановлено, що їх ринкова вартість становить 38 204,40 гривень та 38 123 гривні відповідно. У грудні 2020 року прийнято рішення про поділ цих земельних ділянок на менші. Нею були задекларовані саме новоутворені земельні ділянки, вартість яких не була визначена, тому в Декларації нею і зазначено, що вартість не відома. Новоутворені земельні ділянки чоловік продав у травні 2021 року, дохід від продажу яких задекларовано.

Однак, на думку Комісії, місце розташування земельних ділянок із кадастровими номерами НОМЕР_1, НОМЕР_2 та їх площа може викликати у стороннього спостерігача обґрунтовані сумніви щодо представленої оцінки їх вартості.

Відповідно до статті 1 Кодексу суддівської етики, затвердженого рішенням XI (чергового) з’їзду суддів України від 22 лютого 2013 року, суддя повинен бути прикладом неухильного додержання вимог закону і принципу верховенства права, присяги судді, а також дотримання високих стандартів поведінки з метою зміцнення довіри громадян у чесність, незалежність, неупередженість та справедливість суду.

Суддя має докладати всіх зусиль для того, щоб, на думку розсудливої, законослухняної та поінформованої людини, його поведінка була бездоганною (стаття 3 Кодексу суддівської етики).

Комісія зауважує, що суперечливий зміст та нечітка аргументація наданих Лопохою О.С. під час співбесіди пояснень щодо набуття рухомого та нерухомого майна не сприяли встановленню обставин щодо відповідності кандидата критеріям, визначеним статтею 69 Закону, а, навпаки, свідчили про недостатнє сприйняття Лопохою О.С. фундаментальних засад доброчесності, високі стандарти яких визначено, зокрема, у Бангалорських принципах поведінки суддів від 19 травня 2006 року (схвалених резолюцією Економічної та соціальної ради ООН від 27 липня 2006 року № 2006/23), а також у Кодексі суддівської етики, затвердженому ХІ з’їздом суддів України 22 лютого 2013 року.

Враховуючи, що Лопохою О.С. не надано переконливих пояснень та доказів відповідності рівня її життя задекларованим доходам, Комісія дійшла висновку про наявність обґрунтованого сумніву у відповідності кандидата критерію доброчесності.

Згідно з частиною третьою статті 79-5 Закону Комісія ухвалює вмотивоване рішення про відмову в наданні рекомендації про призначення кандидата на посаду судді в разі наявності обґрунтованого сумніву щодо його відповідності критеріям доброчесності чи професійної етики.

З’ясовані під час дослідження досьє та співбесіди з кандидатом обставини розглядаються Комісією в сукупності як такі, що викликають обґрунтований сумнів у відповідності Лопохи О.С. критеріям доброчесності та професійної етики.

З огляду на викладене Комісія в складі колегії дійшла висновку про відмову в наданні рекомендації Вищій раді правосуддя про призначення Лопохи О.С. на посаду судді Володимир-Волинського міського суду Волинської області.

Керуючись статтями 69, 79-5, 93, 101 Закону України «Про судоустрій і статус суддів», Вища кваліфікаційна комісія суддів України одноголосно

вирішила:

відмовити в наданні рекомендації про призначення Лопохи Оксани Сергіївни на посаду судді Володимир-Волинського міського суду Волинської області.

Головуючий                                                                                                          Надія КОБЕЦЬКА

Члени Комісії:                                                                                                       Ярослав ДУХ

                                                                                                                              Галина ШЕВЧУК